حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

حوزه علمیه کوچک ما

آموزش ادبیات عربی، منطق؛ فلسفه و عرفان اسلامی به نحو اجمالی و سبک سنتی حوزات علمیه

در آغاز کار حوزه کوچک ما در سال ۱۳۹۴،‌ با توجه به این که اکثریت طلاب محترم مشارکت کننده، کتاب‌های ابتدایی صرف و نحو را قبلا به صورت خودخوان مطالعه کرده بودند‌ و همچنین با توجه به موجود بودن محتوای آموزشی کافی در این زمینه در اینترنت، تنها خلاصه ای از دروس صرف و نحو جهت مراجعه و دسترسی سریع در سایت قرار گرفت.

هدف از تجزیه و ترکیب روایات،‌ یادآوری و تمرین صرف و نحو و کسب مهارت بیشتر در این زمینه بود. در این مرحله، هر یک از طلاب گرامی به صورت مرتب، متن یک حدیث انتخابی خود را به همراه تجزیه، ترکیب و ترجمه ای که خودش انجام داده بود، به مدیریت حوزه ارسال می کرد و سایر طلاب موظف بودند روی حدیث ارسالی نظر داده و در واقع مباحثه کنند.

در مرحله‌ی بعد، جهت آشنایی طلاب با کتب لغت و مهارت استفاده از آنها، به سراغ کتاب مجمع البحرین (فخرالدین طریحی) رفتیم و طبق همان روال قبل، آن را به بخش هایی تقسیم کردیم و هر یک از اعضا مطالعه، خلاصه‌برداری و ترجمه‌ی بخشی از آن را به عهده گرفت که ماحصل آن در مبحث لغت شناسی قابل مشاهده است.

در مبحث بلاغت، مرجع ما متن تلخیص شده‌ی کتاب جواهرالبلاغه (احمد الهاشمی) بود که جزء جزء شده و توسط اعضا ترجمه و ارائه شد.

مرجع ما در منطق، کتاب المنطق علامه مظفر بود که توسط همراهان وبلاگ تلخیص و ارائه شد و مورد مباحثه قرار گرفت.

در بخش فلسفه هم،‌ کتاب بدایه الحکمه علامه طباطبایی ره به صورت تلخیص شده ارائه شده است.

در همه‌ی این مراحل، مشاور علمی حوزه بر کار نظارت داشته و در صورت لزوم سوالات طلاب عزیز را پاسخ می‌دهند.